Entre els anys 40 i 50 la Psicoanàlisi i el Conductisme eren els dos únics corrents forts que hi havien tot i que el Cognitivisme començava a integrar-se.
El model conductista considerava les persones com màquines i la psicoanàlisi considerava que en la base de les persones hi havia un JO (desitjos, impulsos,...). Ambdós models no satisfeien a tothom, els dos excloien comportaments que també formaven part de les persones.
Els psicòlegs que havien treballat amb animals postulen un nou concepte de psicologia:
- Abraham Maslow
- Carl Rogers
Aquest model diu que les persones tenim unes necessitats (contràries a les Pseudonecessitats, que són necessitats falses).
Maslow anomenava necessitats a tot allò que sino es cobreix, la persona o es mor o es posa malalta.
En aquesta pràctica ens dedicarem a parlar de Maslow.
MASLOW
Distingueix entre necessitat i caprici, és a dir, entre autèntiques necessitats i falses necessitats. Aquest aspecte és verdaderament important en l'àmbit de l'educació i la psicologia.
"Tendència a la autorrealització": si l'ambient és capaç de nodrid les necessitats i satisfer-les.
Els ambients poden ser:
- SALUDABLES, nodridors, que són favorables al creixement
- INSALUBLES, que no donen a la autorrealització en els que ens sentim jutjats, criticats...
Quan les persones no es comporten d'aquesta forma agradable això és fruit de la insatisfacció d'alguna necessitat.
PIRÀMIDE DE NECESSITATS DE MASLOW:
3 llibres clàssics d'aquest autor:
- Motivación y personalidad
- El hombre autorealizado
- La personalidad creadora
Maslow diu que no sempre es compleix aquesta piràmide, té excepcions.
PRÀCTICA: Aquesta pràctica consisteix en posar 3 exemples de comportament: constructiu, destructiu i fallit de cada nivell de la piràmide jeràrquica de necessitats de Maslow.
1.FISIOLÒGIQUES: dona que pateix insomni
- Constructiu: fa un tractament homeopàtic i aconsegueix dormir
- Destructiu: tractament mèdic, conseqüències nocives pel seu cos
- Fallit: utilitza la màgia negra
- Constructiu: demanen ajuda per teràpia familiar, psicòlegs,...
- Destructiu: el fill marxa de casa s'assoleix l'objectiu principal perquè no hi ha escenes de discussions però la família està ferida
- Fallit: no es posen d'acord, continuen amb aquesta relació
- Constructiu: anar a la sexòloga
- Destructiu: té un amant
- Fallit: fingeix plaer
- Constructiu: es posen a parlar tot el que es retreuen l'una a l'altre. Sinceritat total
- Destructiu: parlar de fer les paus pel bé de l'harmonia grupal però no sinceres del tot, parlant a esquenes
- Fallit: continuen picades, insults,..
- Constructiu: es posen d'acord, retallen lo innecessari del projecte no fan fora a ningú
- Destructiu: porten a terme la idea, fan fora a uns empleats
- Fallit: al ser car no es porta a terme.
Reflexió:
Amb aquesta pràctica he après a valorar els comportaments que tenim els éssers humans davant d'una mateixa situació o problema.
Opino que Maslow anava encertat en quan a la distinció entre verdadera necessitat i la falsa necessitat o caprici, ja que tots tendim alguna vegada a pensar o fer veure que aquella necessitat és de vida o mort quan objectivament no ho és.
En tant a la característica de la que es parla dels éssers humans, d'autorealització, estic d'acord. Tots volem arribar a autorrealitzar-nos, arribar a complir els nostres objectius, arribar a obtenir fruits d'allò per el que, amb tant d'esforç, hem lluitat en aquesta vida; tot i que, com en tot hi ha excepcions i hi ha gent que sembli que no tingui aspiracions en aquesta vida.
Correcte, Maria!
ResponderEliminarEn la línia del que demano.